به گزارش خبرنگار خودروکار، در سالهای اخیر تولیدکنندگان خودرو در سطح جهانی به سمت طراحی و تولید خودروهای هیبریدی حرکت کرده و توانستهاند بازار مناسبی را از آن خود کنند.
از شرکتهایی که در زمینه تولید خودروهای هیبریدی برنامه ریزی موفقی داشتهاند، میتوان به تویوتا ژاپن، هیوندایی کره جنوبی و بی ام و آلمان اشاره کرد که شاید بتوان گرفت، ایرانیها خودروهای هیبرید را با بی ام و آلمان و خودرو معروف i8 شناختهاند، خودرویی که در چند وقت اخیر یار کوچک آن به نام i3 را در کنار خود دیده است.
خودروهای هیبریدی در حال حاضر به دو دسته نقسیم میشوند که در دسته اول که آنچنان مورد علاقه مردم نیست، خودرو تنها از طریق اتصال به پایانههای طراحی شده، شارژ میشوند. در دسته دوم خودروها از دو منبع باتری و سوخت فسیلی که عموماً بنزین است، برای حرکت و ارائه خدمات به سرنشینان استفاده میکنند که البته با حرکت خودرو به وسیله سوخت فسیلی باتریها شارژ میشوند و عموماً این خودروها با خرابی یا خروج یکی از موتورها از چرخه خدمات دهی، تا زمانی که منبع تغذیه توانی داشته باشد، خودرو حرکت خواهد کرد.
از این رو اکثر افراد علاقه بیشتری به این دسته از خودروها نسبت به خودروهای تمام الکترونیکی دارند و برنامه ریزی شرکتهای بزرگ خودروسازی جهان معطوف به خودروهای هیبردی خودشارژ است.
اما نکته بسیار مهم در زمینه طراحی و فروش خودروهای هیبریدی مربوط به خدمات پس از فروش و طول عمر باتریهای این خودروها است و این نکته برای مشتریان و صاحبان خودرو به موضوع مهمی بدل شده است، زیرا تا به امروز این خودورها جایگاه قابل قبولی در بازار به دست نیاوردهاند و هنوز سؤالات بسیاری برای مردم در زمینه استفاده از این خودروها بی پاسخ مانده است.
بزرگترین سؤال مد نظر مشتریان در رابطه با خودروهای هیبریدی، طول عمر باتری و هزینه تعمیرات باتریها است و با توجه به اطلاعات به دست آمده از شرکتها و نمایندگیهای خودروسازها، قیمت باتریهای این خودروها بسیار قابل توجه است.
در این رابطه جواد نفری، مدیر فنی شرکت پاکرو در مراسم رونمایی از خودرو هیبریدی شرکت هیوندایی در ایران، در رابطه با باتری این خودرو گفت: در صورت خرابی موتور بنزینی به طور میانگین 70 تا 80 کیلومتر با استفاده از موتور برقی خود حرکت میکند و این در حالی است که در صورت خرابی موتور برقی خودرو به صورت اتوماتیک تنها از سیستم بنزینی استفاده میکند.
وی در رابطه با باتری این خودرو هیبریدی تاکید کرد: در این خودرو از باتریهای 270 ولتی استفاده شده و در صورت خرابی هر سلول از باطری هیبریدی تنها یک ماژول تعویض شده و نیازی به تعویض تمام باطریها نیست.
نفری عمر مفید باطریهای هیبریدی را حداقل 10 ساله بیان کرد و گفت: شرکت باتری الکترونیکی این خودرو را تا 7 سال گارانتی کرده و بعد از پایان عمر مفید باتریها نیازی به تعویض کل باتری نیست.
همچنین در رابطه با باتری خودروهای هیبریدی نوید پرتو کارشناس فنی شرکت پرشیا خودرو، خودروهای هیبریدی خودشارژ دارای باتریهای لیتیومی است که دارای عمری مشخصس هستند و بعد از مدت زمانی این باتریها قابلیتهای فنی خود را تا حدودی از دست میدهند.
وی تصریح کرد: عمر مفید باتریهای لیتیومی هشت تا 10 سال است و در این مدت بهترین کارایی را از خود نشان میدهد.
پرتو تاکید کرد: به طور مثال شرکت بی ام و برای محصولات هیبریدی خود هشت سال گارانتی باطری در نطر گرفته است و پیش بینیها بر آن است تا در این مدت برای باتری خودروها مشکلی رخ ندهد.
این کارشناس فنی خودرو در پاسخ به این سؤال خودروکار، مبنی بر اینکه بزرگترین نگرانی مردم از بابت استفاده از خودروهای هیبریدی، خرابی و هزینههای سرسام آور تعویض باتریها است، خودروسازان خودروهای هیبریدی در این زمینه چه برنامههایی را در نظر گرفتهاند، گفت: اکثر شرکتهای تولیدکننده خودروهای هیبریدی باتری خودروهای خود را به تعدادی ماژول تقسیم کردهاند که باتری خودرو i8 دارای شش ماژول است و در صورت خرابی باتری، ماژول مد نظر تعوبض میشود.
وی با بیان اینکه قیمت باتری خودروهای هیبریدی گران است، خاطرنشان کرد: با تقسیم یک باتری واحد به چند ماژول، هزینه تمام شده برای مصرف کننده به شدت کاهش مییابد.
پرتو در انتها تاکید کرد: در خودرو سیستم هشدار دهنده در زمان خرابی باتریها، موضوع را به راننده اطلاع خواهد و این در حالی است که در سیستمهای به روز خودروهای هیبریدی هر ماژول باتری به یک سیستم الکترونیکی متصل است که با مراجعه به نمایندگیها و بررسی سیستم الکترونیکی، ماژول معیوب شناسایی و تعویض میشود.
با این تفاسیر میتوان گفت، که در دهه اول عمر خودروهای هیبریدی، باتریهای لیتیومی رفیق نیمه راه نخواهند بود و از سوی دیگر، با تقسیم باتریهای لیتیومی به تعدادی ماژول هزینه صاحب خودرو در تعمیر باتریها کاهش قابل توجهی پیدا کرده است.
انتهای پیام/